Bloemkoolrijst met kipsaté en pindasaus

Pindasaus is by far mijn meest favo saus. Ik vind het lekker bij friet, maar ook bij alle gerechten die je met rijst of noedels eet. De potjes uit de supermarkt zijn natuurlijk niet echt gezond, maar wist je dat je met maar twee ingrediënten super makkelijk zelf pindasaus kunt maken? Om het gerecht licht en koolhydraatarm te houden, verving ik rijst met bloemkoolrijst. Op die manier voeg je voldoende groente toe aan je maaltijd! Ik maakte er sateetjes bij en voegde komkommer en gebakken uitjes toe. Aanrader! Benieuwd naar het recept van deze snelle en gezonde hap? Lees dan snel verder!

WAT HEB JE NODIG (2 pers.):
Voor de rijst met saté
– 400 gr bloemkoolrijst
– 300 gr kipfilet
– 2 sjalotten en 1 teen knoflook
– 1 cm gember
– halve komkommer
– 3 el ketjap
– 2 el sojasaus
– 1 tl sambal
– 1 tl chiliflakes
– peper en zout
Voor de pindasaus
– 2 el pindakaas (100% pinda, geen andere toevoegingen)
– 150 ml water
– 1 el ketjap

WAT MOET JE DOEN:
1 Snijd de kipfilet in blokjes en marineer met de ketjap, sojasaus, fijngesneden gember en sambal. Laat vijf minuten intrekken en rijg vervolgens aan houten prikkers.
2 Snijd de sjalot en knoflook fijn en verhit een scheut olie in een wokpan. Bak hierin de sjalot, knoflook en chiliflakes een paar minuten en voeg vervolgens de bloemkoolrijst toe. Roerbak op laag vuur een minuut of 10-15. Breng op smaak met peper en zout.
3 Verhit een scheut olie in een grillpan en grill hierin de kipsaté in ongeveer 10 minuten goudbruin.
4 Meng nu in een steelpan alle ingrediënten voor de pindasaus en breng aan de kook. Blijf goed roeren tot de saus de gewenste dikte heeft. Breng eventueel op smaak met wat zout.
5 Serveer de bloemkoolrijst met de saté, pindasaus en eventueel komkommer en gebakken uitjes.
6 Eet smakelijk en vergeet je gerecht niet te delen in je Instastory met de tag @studentjekookt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *